14 augustus 2019
Na de publicatie van de herziene en aangepaste TSIs
heeft ERA nu ook het chronologisch
overzicht aangepast van welke versie van een TSI wanneer van toepassing
was/is
7 augustus
2019
ILT heeft via de Staatscourant een beleidsregel
"Rol infrastructuurbeheerder bij voertuigvergunning" gepubliceerd
waarmee invulling wordt gegeven aan het vrijwillig vooroverleg dat zij op
verzoek van een spoorwegonderneming organiseren ten behoeve van een aanvraag
voor een voertuigvergunning
4 juli 2019
Van alle gewijzigde documenten uit het
interoperabiliteitspakket van 16.05.2019 zijn nu ook de geconsolideerde versies
beschikbaar
27 mei 2019
EC heeft in een apart publicatieblad LI 139 het zogenaamde
interoperabiliteitspakket gepubliceerd met besluiten van 16.05.2019. In dit
pakket worden 10 van de 11 TSI's aangepast en de 11e TS (OPE) vervangen door
2019/773. Tevens
een aanpassing van de besluit voor het voertuigregister ERATV (2011/665), een nieuwe
verordening voor het infrastructuurregister 2019/777 en de ECM-verordening
2019/779.
8 april 2019
Andermaal is er een wijziging gepubliceerd van de
taaleisen van machinisten in het internationaal verkeer. Dit keer als een
Verordening die paragraaf 8 van bijlage VI van de machinistenrichtlijn 2007/59
wijzigt. De wijziging biedt ruimte voor proefprojecten voor een alternatieve
communicatie in het kort grensverkeer uitvoeren. Deze proefprojecten dienen om
effecten van afwijkingen van art 1 van deze verordening te onderzoeken.
23 maart
2019
Er was afgesproken dat het Verenigd Koninkrijk op 29 maart 2019 de Unie zou
verlaten. Inmiddels is deze datum twee weken opgeschoven, maar de
regelgevingsmachine van de Unie gaat onverdroten door. Op 25 maart zijn er vele
besluiten genomen en 27 maart gepubliceerd om vergunningen en certificaten op
termijn in te trekken. Zo verliezen op spoorweggebied veiligheidsvergunningen en
certificaten ingevolge de veiligheidsrichtlijn op het rondgebied van de EU bij
een Brexit hun geldigheid na 9 maanden. Dat geldt ook voor vergunningen van
Britse spoorwegondernemingen (2012/34) en machinistenvergunningen (2007/59). Er
is hiervoor een Verordening 2019/503
vastgesteld die in werking treedt als het UK uit de Unie treedt (toepassing van
art 50 van het Verdrag)
Tevens wordt de CEF Verordening 1316/2013 aangepast door middel van Verordening 2019/495
23 november 2018
De Europese Commissie heeft een wijop 29
maart 2019 ziging van de
richtlijn vervoer gevaarlijke stoffen vastgesteld in Richtlijn 2018/1846.
Deze richtlijn heeft een aantal kleinen wijzigingen van de definities, maar het
belangrijkste is het verplichten van de nieuwe RID-2019. Het nieuwe RID-2019
is hier beschikbaar (1082 blz !), maar ook te vinden op de website van OTIF. Er
is alleen nog een Engelstalige versie beschikbaar. Ook de wijziging van de
richtlijn bevat geen bijlage met het vertaalde RID. Het RID-2019 is van
toepassing vanaf 01.01.2019.
21 november 2018
Richtlijn 2012/34, één Europese spoorwegruimte
voorziet in art 11 in een uitvoeringsverordening om verstoring van het
economisch evenwicht tussen de open toegang en openbare dienstcontracten te
beoordelen. Uitvoeringsverordening 2018/1795
biedt het kader voor een dergelijk onderzoek door de toezichthoudende
instanties.
25 okt 2018
Op basis van art 47 van de
interoperabiliteitsrichtlijn 2016/797 zijn er nieuwe specificaties voor de
voertuigregisters gepubliceerd door de Europese Commissie in een uitvoeringsbesluit 2018/1614
van 25.10.2018. Met dit besluit wordt 2007/756 per 16.06.2021 ingetrokken
13 juni 2018
TSI-ENE en TSI-Loc&Pas zijn aangepast
in verband met aangepaste regels voor energiemeters en gegevensverzameling. Deze
aanpassingen voor beide TSI's staan in één verordening 2018/868
13 juni 2018
Omdat ERA veiligheidscertificaten gaat verstrekken
en materieel gaat certificeren, zijn er regels opgesteld voor bezwaar en
beroepsprocedures. Deze regels staan in een uitvoeringsverordening van
13.06.2018, gepubliceerd onder nummer 2018/867
2 mei 2018
Omdat ERA veiligheidscertificaten gaat verstrekken en materieel gaat ertificeren,
zullen de leges voor deze
certificaten ook door ERA worden geïnd. De te hanteren procedures en tarieven staan in een
tarievenbesluit 2018/764.
25 april
2018
In artikel 11 van de interoperabiliteitsrichtlijn zit een klein vertaalfoutje.
Met een publicatie van een rectificatie op 25 april 2018 is dit hersteld
9 april 2018
Op basis van het 4e spoorpakket kunnen Europese veiligheidscertificaten worden
aangevraagd bij ERA, maar ook de nationale certificaten moeten hier aangevraagd
worden. Hiervoor geldt een verordening praktische regelingen 2018/763
4 april 2018
Als gevolg van de wijzigingen in de voertuigtoelating door ERA in plaats van de
nationale overheden is er een uitvoeringsverordening 2018/545
gepubliceerd met praktische regelingen voor de afgifte van typegoedkeuringen en
vergunningen spoorwegmaterieel
22
maart 2018
Aan de goederen corridor verordening 913/2010 is er een nieuwe corridor
toegevoegd, lopend van Oostenrijk (linz en Salzburg) via Slovenië, Kroatië
(Zagreb), Servië (belgrado) en Bulgarije (Sofia) , tot Svilengrad aan de Turkse
grens. Deze aanvulling is gepubliceerd in L82/13 van het Official Jourmal van
26.03.2018 onder nummer 2018/500
21 maart
2018
De Corridor van de Noordzee naar de Middellandse zee is uitgebreid met een
verbinding naar Geneve. Vastgelegd in een Verordening 2018/491.
Hiermee wordt de Goederencorridor verordening 913/2010 aangepast
8 maart
2018
Eveneens in het kader van vervanging van bestaande verordening tbv 4e
spoorpakket zijn de eisen aan veiligheidsmanagement van spoorwegondernemingen en
infrastructuurbeheerders aangepast. De nieuwe verordening 2018/762
vervangt de verordeningen 1158/2010 en 1169/2010
16 februari
2018
In het kader van het 4e spoorpakket zullen vele bestaande verordeningen en
commissie besluiten vervangen worden. Op 25 mei 2018 is verordening 2018/761
gepubliceerd inzake het toezicht door de NSA's op ondernemingen die beschikken
over een veiligheidscertificaat of veiligheidsvergunning. Deze verordening
vervangt 1077/2012
11 januari 2018
Aanpassing van spoor goederen corridor Atlantic in
Spanje en Portugal, deze aanpassing staat in Verordening 2018/300
van 11 januari 2018
23
november 2017
Op basis van richtlijn 2012/34 kan de
Europese Commissie nadere besluiten nemen. Een nieuw document is de toegang en
het gebruik van bijkomende diensten.
Op basis van art 13 lid 9 van de richtlijn kunnen hiervoor bindende voorwaarden
worden gesteld. Dit geschiedt nu in Verordening 2017/2177
van 22.11.2017. Deze verordening is pas vanaf begin 2019 van toepassing.
4 september
2017
Op basis van richtlijn 2012/34 kan de
Europese Commissie nadere besluiten nemen. Zo is bijlage VII van de richtlijn
vervangen door een nieuwe bijlage. Deze bijlage bevat het tijdschema voor het
aanvragen van netwerk capaciteit. Dit is verwoord in document 2017/2075
Hoewel het document al op 04.09.2017 is vastgesteld, is het pas op 14.11.2017
gepubliceerd.
26 september 2017
Op
basis van het 4e spoorwegpakket in Verordening 2016/796 krijgt ERA de coördinerende rol voor het
verlenen van veiligheidscertificaten, materieeltoelating en ERTMS specs
Dit MB besluit van 26.09.2017 geeft weer hoe ERA per juni 2018 het loket gaat inrichten
19 mei 2017
In OJ 128 I (afwijkend nummer) is het besluit
2017/849 gepubliceerd. Deze Verordening is een wijziging van de bijlagen bij de
TEN-T Verordening 2013/1315. Het besluit is al in december 2016 genomen, echter
pas na een half jaar gepubliceerd. NB het is een groot bestand van 31 Mb.
6 februari 2017
De auteurs van het handboek spoorwegrecht (Adriaan
Hagdorn, Viola Suto en Andres Wedzinga) hebben vandaag hun werk gepresenteerd en
het eerste exemplaar aangeboden aan Hellen van Dongen, directeur Spoor en
Openbaar Vervoer van het Ministerie van In&M. Dit handboek legt uit hoe de
Nederlandse huidige wetgeving voor spoorvervoer tot stand is gekomen.Uiteraard
speelt de Europese regelgeving daarin vanaf de negentiger jaren van de vorige
eeuw een belangrijke rol. Nadere info over
het boek vindt u hier. Via een link op die pagina kunt u het boek ook bestellen
bij de uitgever.
2 februari
2017
De Verordening voor goederenvervoer corridors 913/2010 is aangepast. Er is een extra
goederen corridor gedefinieerd van Polen via Hongarije, Slowakije naar
Slovenië.In Verordening 2017/177
wordt gesproken over de volgende verbindingen Koper-Ljubljana-/Zalaszentivan-Sopron/Csorna-/(grens
HongarijeServië ) - Kelebia-Budapest -/- Komárom - Leopoldov/Rajka-Bratislava
- Žilina-Katowice/Kraków - Warszawa/Luków - Terespol - (grens Polen-Belarus).
Tevens is in Verordening 2017/178
de al eerder gepubliceerde aanpassing van de Noodzee-Oostzee goederenvervoer corridor
uit Verordening 913/2010 opnieuw
bekend gemaakt. Hierbij gaat het om een extra verbinding naar Zuid Polen en een
verbinding van deze corridor met Tsjechië.
5 januari
2017
Het implementatieplan ERTMS voor het kernnetwerk (TEN-T-corridors)
Uitvoeringsverordening 2017/06 is gepubliceerd in L0003 van 6 januari 2017
14 december
2016
Op 23 december zijn de vastgestelde wijzigingen van de politieke pijler van
het 4e spoorpakket gepubliceerd. Het gaat om de richtlijn voor de Single
European Rasilway Area 2012/34 die nu gewijzigd is met richtlijn 2016/2370.
Het tweede document is de verordening voor de marktopening binnenlands
personenvervoer per spoor 1370 uit 2007. Deze is aangepast met verordening 2016/2338.
Tot slot is de verordening 1192 uit 1969 voor rekeningstelsels van
spoorwegondernemingen ingetrokken door verordening 2016/2337.
26 oktober
2016
De Verordening voor spoorwegstatistiek 91/2003 is aangepast. Op 23
november is een wijzigingsbesluit gepubliceerd in Verordening 2016/2032
14 september 2016
Verordening 2016/1628 is nu van toepassing voor de emissie van verbrandingsmotoren van niet-weg-gebonden voertuigen. Deze Verordening vervangt richtlijn 1997/68. In deze richtlijn waren treinen uitgesloten in het toepassingsbereik (zie bijlage 1, paragraaf 1C).Met deze vervangende Verordening zijn treinen niet langer uitgesloten. Deze Verordening maakt tevens een aanpassing van de IMI-Verordening 1024/2012. Met de aanpassing (zie art 62 van 2016/1628 van deze Verordening) moeten Lidstaten de toelating van materieel melden aan andere Lidstaten.
15 juni 2016
Er is een nieuwe versie van de TSI-CCS Command &
Control and Signalling gepubliceerd. Deze versie vervangt alle voorgaande
versies en tevens de wijzigingen op de laatste herziene versie 2012/88.Deze TSI
is nu ook een Verordening. Waren de TSIs in het verleden Commissie Besluiten die
nationale omzetting in nationale regels vereisten,nu zijn alle TSI;s vervangen
door een Verordening, waarbij een verordening rechtstreeks van toepassing is in
Europa. Inmiddels zijn alle TSI's nu vervangen door een Verordening
10 juni 2016
Er is een wijziging van de TSI-SRT
gepubliceerd. Deze wijziging brengt geen veranderingen aan in de tunnel
veiligheidseisen. Onterecht was in art 7 van de TSI-tunnelveiligheid in het deel
TSI-beslissing de verplichting tot het maken van een uitvoeringsplan CCS
opgenomen. Met de wijziging is in de TSI-SRT deze verplichting geschrapt. In de
TSI-CCS is die verplichting wel opgenomen.
1 juni 2016
De taaleisen op grensbaanvakken leveren al jaren
discussie op tussen vervoerbedrijven, infrabeheerder en toezichthouder.
Taalniveau B1 werd te hoog gevonden voor de beperkte toepassing op
grensbaanvakken. Met richtlijn 2016/882
wordt dit gerepareerd
26 mei 2016
Op donderdag 26 mei 2016 is de technische pijler
van het 4e spoorpakket gepubliceerd, besluiten die op 11 mei zijn genomen.
Na een discussie van 2 jaar is er eind juni 2015 tussen de Lidstaten (Raad) en
het Europees Parlement een akkoord overeengekomen. Na nog een klein jaar
administratieve afhandeling zijn deze twee richtlijnen en verordening
gepubliceerd. Deze termijn is mede zo lang geweest omdat er eerst ook een
inhoudelijk akkoord over de politieke pijler van het 4e spoorpakket moest zijn.
Dit akkoord is in april 2016 onder Nederlands voorzitterschap bereikt. Daarmee
was de weg vrij voor de finale besluitvorming over de technische pijler.
De technische pijler bestaat uit een herziene interoperabiliteitsrichtlijn 2016/797,
een herziene richtlijn spoorwegveiligheid 2016/798
en een nieuwe verordening voor het spoorwegagentschap 2016/796.
De meest belangrijke wijziging is dat de vergunning verlening aan internationaal
rijdende spoorwegondernemingen en de toelating van mobiele systemen voor
internationaal verkeer door de ERA gaat geschieden in plaats van de nationale
veiligheidsinstanties. Deze nationale veiligheidsinstanties spelen wel een rol
in het proces van beoordeling
8 april
2016
Bij de richtlijn voor de Single European Railway Area (SERA) 2012/34 horen een
groot aantal uitvoeringsverordeningen. Vandaag is er weer een
uitvoeringsverordening gepubliceerd voor criteria voor kaderovereenkomsten tot
toewijzing van spoorinfrastructuurcapaciteit 2016/545.
31 maart
2016
Er is een nieuwe kabelbaanverordening gepubliceerd, ter vervanging van de
bestaande richtlijn 2000/09 + omzetting in nationale regelgeving. Deze nieuwe Verordening
2016/424
is onderdeel van een pakket verordeningen behorend bij het New Legislative Framework voor product certificering
(2008/768). Gelijktijdig zijn er ook Verordeningen voor gasinstallaties en
persoonlijke beschermingsmiddelen ontwikkeld. Omdat er in deze kabelbaanverordening ook taken voor Lidstaten staan, blijft
er een nationale wetgeving bestaan om deze nationale taken op gebied van
vergunningverlening en toezicht vast te leggen.
De Europese Commissie heeft
gelijktijdig voor deze NLF Verordeningen een nieuwe versie van de "Blue Guide" ontwikkeld. Ook
deze is op de website te vinden..
12 maart
2016
Er is een rectificatie van de TSI-ENE, lijkt veel, maar er is slechts het
herstel van een typefout
in de Nederlandse versie, waarbij naar een foutief NEN norm nummer werd
verwezen.
12 februari 2016
Het is lang stil geweest aan het kant van de
Europese regelgevers. Er zijn wel lopende acties, zoals de herziening van een
aantal TSI's en discussies over uitvoeringsbesluiten SERA, maar er is geen
nieuwe regelgeving op spoorgebied gepubliceerd. In de Raadswerkgroepen en het
Europees Parlement is gediscussieerd over het vierde spoorpakket. Dit pakket
bestaat uit een technische pijler, (met de herziening van de
interoperabiliteitsrichtlijn, de richtlijn spoorwegveiligheid en de verordening
voor het spoorwegbureau) en een politieke pijler (met de opening van de
nationale markt en een scheiding tussen infrastructuurbeheerders en
spoorwegondernemingen). Over de technische pijler is eind juni 2015 een akkoord
bereikt tussen de onderhandelaars van de Raad van Ministers en het Europees
Parlement. Daarna zijn de teksten vertaald in alle talen van de Unie en
vervolgens moet het resultaat worden geaccordeerd door de Raad zelf en door het
plenaire Europees Parlement. In december 2015 heeft de Raad zijn goedkeuring aan
het voorstel gegeven. Vandaag is dit Raadsbesluit gepubliceerd in het C-gedeelte
van het Officiële Publicatieblad. Als daarna ook het Europees Parlement de
teksten goedkeurt zijn de richtlijnen en verordening van de technische pijler
definitief vastgesteld. Maar zover is het nog niet, Om alvast kennis te kunnen
nemen van het vermoedelijke akkoord, zijn de teksten van het Raadsbesluit
gepubliceerd. Bij de publicatie is in een afzonderlijk document een motivatie gegeven
van het besluit, samen met de wijzigingen die ten opzicht van de oorspronkelijke
voorstellen zijn aangebracht. Alle documenten staan bij elkaar vermeld op de
pagina "Alle Europese regelgeving".
16 juli
2015
ERA heeft het overzicht
wanneer welke TSI van toepassing was, aangepast en opnieuw gepubliceerd. Nu er
geen TSI's meer in procedure zijn sinds eind juni 2015 is dit overzicht actueel.
Alle laatste wijzigingen (TSI-OPE en TSI-WAG) zijn vermeld.
14 juli
2015
Publicatie van een wijzigingsverordening 2015/1136. Dit is een wijziging van de
Verordening 402/2013 Common Safety Risk Methods Assessments. In deze wijziging
zijn de "risicoaanvaardingscriteria” voor technische systemen vervangen
door „geharmoniseerde ontwerpdoelstellingen” voor systemen.
9 juli 2015
Twee besluiten van het SERAC comité zijn gepubliceerd. Het betreft de toezicht
verordening 2015/1100 op de spoormarkt en het uitvoeringsbesluit 2015/1111 voor
uitbreidingen van de noordzee-oostzee goederencorridor naar Zuid Polen en naar
Tsjechië.
30 juni
2015
De lang verwachte wijziging van TSI-OPE is vandaag gepubliceerd met nummer 2015/995.
ERA heeft in 2013 adviezen uitgebracht, het daarop volgende voorstel van EC is
op 06.11.2014 vastgesteld. Daarna volgde de scrutiny procedure via de Raad en
uiteindelijk 30.06.2015 gepubliceerd.
De medische en psychologische eisen voor personeel zijn gewijzigd, alsmede het
toepassingsbereik (volledig netwerk) en invulling van open punten.
23 juni
2015
De in de bijlage bij Commissie Besluit 2015/974
vermelde lidstaten krijgen toestemming om de in die bijlage vermelde afwijkingen
voor het vervoer van gevaarlijke goederen op hun grondgebied toe te passen.
17 juni
2015
De lang verwachte wijziging van de TSI-WAG is gepubliceerd als 2015/924,
een besluit van 08.06.2015. Deze wijziging betreft het aanbrengen van GE-markering, (art 3c), de keuring van composiet remblokken in de artikelen 8 en
9 en de daarmee verband houdende wijzing van de tekst van de TSI-WAG zelf.
12 juni
2015
In deze Verordening 2015/909
worden de modaliteiten vastgesteld voor de berekening van de kosten die
rechtstreeks uit de exploitatie van de treindienst voortvloeien met het oog op
de vaststelling van de heffingen voor het minimum toegangspakket en voor de
toegang tot infrastructuur die dienstvoorzieningen verbindt als bedoeld in
artikel 31, lid 3, van Richtlijn 2012/34/EU.
12 mei 2015
ERA heeft in samenwerking met OTIF een notitie
geschreven waarin de rol en verantwoordelijkheden van Risk Assessment Bodies (RASBO's)
zijn uitgelegd.Tevens staan in de notitie de wijze van erkenning en accreditatie
van RASB's beschreven.
13 maart 2015
Op het terrein van de richtlijn 2012/34 een Europese spoorwegruimte zijn er twee
documenten gepubliceerd: het eerste is een rectificatie van de richtlijn zelf;
het tweede is een uitvoeringsverordening 2015/429
om de kosten van geluidhinder te kunnen verrekenen met de gebruiksvergoeding
(heffing). Deze uitvoeringsverordening heeft tot doel om het gebruik van
stillere wagens en treinen te stimuleren.
11 maart
2015
In de Staatscourant is het bericht 2015/7019
geplaatst dat Richtlijn 2014/106/EU van 5 december 2014 tot wijziging van de
bijlagen V en VI bij Richtlijn 2008/57/EG is omgezet in nationaal recht. Dit
heeft niet geleid tot wijzigingen omdat de bestaande wetgeving een verwijzing
naar deze bijlagen kent.
Deze wijziging gaat gelden met ingang van 1 januari 2016.
3 maart
2015
De wet ‘Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen’ treedt op 1 april 2015 in
werking. Vandaag is het inwerkingtredingbesluit 2015/92
van de wet en onderliggende regelgeving gepubliceerd in de Staatscourant
26 februari 2015
Publicatie van 2015/302,
met de wijziging van bijlage III van de TSI-TAP (454/2011)
4 februari
2015
In het kader van alle uitvoeringshandelingen van richtlijn 2012/34 (één
Europese spoorwegruimte) is weer een volgende uitvoeringsverordening 2015/171
gepubliceerd. Deze keer over de procedure voor vergunningverlening aan
spoorwegondernemingen
20 januari
2015
ERA heeft een heel handig overzicht gepubliceerd wanneer welke TSI van kracht
is, chronologisch
overzicht TSI's. Na een eerste lijst waarin nog een foutje zat, nu een goede
versie (NB: de herziening van de bijlage III van TSI-TAP is nog niet opgenomen)
6 januari 2015
Bij de publicatie op 12 augustus 2014 van de
criteria voor de aanvrager van spoorwegcapaciteit 870/2014 is abusievelijk een
foutieve versie gepubliceerd. Op 7 januari 2015 is een nieuwe versie van
de uitvoeringsverordening gepubliceerd met nummer 2015/10.
5 januari 2015
De geplande wijziging van bijlage III en bijlage A
van de TSI-CCS (2012/88) zijn op 7 januari in het Publicatieblad verschenen.
Vanwege de nieuwe nummeringssystematiek is dit document gepubliceerd onder
nummer 2015/14.
De wijziging omvat ook enkele tekstwijzigingen van de TSI zelf.
13
december 2014
publicatie van een wijziging van het Reglement van Orde van de Raad 2014/900/EU,
ivm een wijziging van de stemverhoudingen
12
december 2014
publicatie in de Staatscourant van een wijziging van de Regeling tarieven
spoorwegwet nr. IENM/BSK-2014/259485.
12
december 12.2014
Na een lange periode van opsparen van besluiten zijn er vandaag een groot
aantal publicaties gedaan, waaronder 7 TSI's (INF, PRM, ENE, L&P, SRT,
NOI, TAF)
Verordening (EU) nr. 1299/2014
van de Commissie van 18 november 2014 betreffende de technische
specificatie inzake interoperabiliteit van het subsysteem infrastructuur
van het spoorwegsysteem in de Europese Unie
Verordening (EU) nr. 1300/2014
van de Commissie van 18 november 2014 betreffende de technische
specificatie inzake interoperabiliteit betreffende de toegankelijkheid van
het spoorwegsysteem in de Unie voor gehandicapten en personen met
beperkte mobiliteit.
Verordening (EU) nr. 1301/2014
van de Commissie van 18 november 2014 betreffende de technische
specificatie inzake interoperabiliteit van het subsysteem „energie”
van het spoorwegsysteem in de Unie.
Verordening (EU) nr. 1302/2014
van de Commissie van 18 november 2014 betreffende een technische
specificatie inzake interoperabiliteit van het subsysteem „rollend
materieel — locomotieven en reizigerstreinen” van het
spoorwegsysteem in de Europese Unie.
Verordening (EU) nr. 1303/2014
van de Commissie van 18 november 2014 betreffende de technische
specificatie inzake interoperabiliteit betreffende „veiligheid in
spoorwegtunnels” van het spoorwegsysteem in de Europese Unie.
Verordening (EU) nr. 1304/2014
van de Commissie van 26 november 2014 betreffende de technische
specificatie inzake interoperabiliteit van het subsysteem „rollend
materieel — geluidsemissies” tot wijziging van Beschikking
2008/232/EG en tot intrekking van Besluit 2011/229/EU.
Verordening (EU) nr. 1305/2014
van de Commissie van 11 december 2014 betreffende de technische
specificatie inzake interoperabiliteit van het subsysteem telematicatoepassingen
voor goederenvervoer van het spoorwegsysteem in de Europese Unie en
tot wijziging van Verordening (EG) nr. 62/2006.
Uitvoeringsbesluit van de
Commissie 2014/880/EU
van 26 november 2014 inzake de gemeenschappelijke specificaties van het register
van de spoorweginfrastructuur (RINF) en tot intrekking van
Uitvoeringsbesluit 2011/633/EU.
Aanbeveling van de Commissie 2014/881/EU
van 18 november 2014 betreffende de procedure om aan te tonen in welke
mate bestaande spoorlijnen voldoen aan de fundamentele parameters van de
technische specificaties inzake interoperabiliteit.
Richtlijn 2014/106/EU
van de Commissie van 5 december 2014 tot wijziging van de bijlagen V en
VI bij Richtlijn 2008/57/EG van het Europees Parlement en de Raad
betreffende de interoperabiliteit van het spoorwegsysteem in de
Gemeenschap.
Aanbeveling van de Commissie 2014/897/EU
van 5 december 2014 over aangelegenheden in verband met de
indienststelling en het gebruik van subsystemen van structurele aard en
voertuigen op grond van de Richtlijnen 2008/57/EG en 2004/49/EG van het
Europees Parlement en de Raad.
Uitvoeringsbesluit van de
Commissie 2014/895/EU
van 10 december 2014 tot vaststelling van het format voor het verstrekken
van de gegevens als bedoeld in artikel 21, lid 3, van Richtlijn 2012/18/EU
van het Europees Parlement en de Raad betreffende de beheersing van de
gevaren van zware ongevallen waarbij gevaarlijke stoffen zijn betrokken.
Uitvoeringsbesluit van de
Commissie 2014/896/EU
van 10 december 2014 tot vaststelling van het formaat voor het mededelen
van informatie van de lidstaten over de tenuitvoerlegging van Richtlijn
2012/18/EU van het Europees Parlement en de Raad betreffende de beheersing
van de gevaren van zware ongevallen waarbij gevaarlijke stoffen zijn
betrokken.
10 december
2014
Het Verdrag van Luxemburg over de zekerstelling van rollend materieel
is door de Unie overgenomen in 2014/888
van 04.12.2014.
11
augustus 2014
Op basis van de richtlijn 2012/34 voor één Europese spoorwegruimte
kunnen er diverse uitvoeringsbesluiten worden vastgesteld, na
besluitvorming in het SERA-comité. Op 11 juli heeft SERAC twee
besluiten genomen die nu als uitvoeringsverordeningen zijn
gepubliceerd. Verordening
869/2014
over de criteria voor een onderzoek om te bepalen of:
a) het hoofddoel van een voorgestelde spoorvervoersdienst erin bestaat
passagiers te vervoeren tussen stations in verschillende lidstaten en
b) het economisch evenwicht van een openbaredienst contract voor
spoorvervoer door een internationale passagiersdienst per spoor in gevaar
komt. Verordening 870/2014
stelt de criteria vast die een Infrastructuurbeheerder mag hanteren bij
zijn onderziek naar hun gewettigde verwachtingen ten aanzien van
toekomstige inkomsten en het toekomstige gebruik van de infrastructuur
wordt voldaan
25 juli
2014
De nieuw opgerichte
gemeenschappelijke onderneming Shift to Rail (642/2014)
heeft een organisatie nodig. De procedure voor benoeming van een
directeur is gestart COM/2014/10363. 10
juli 2014
Wijziging van bijlage I van de
veiligheidsrichtlijn 2004/49. Richtlijn 2014/88 wijzigt de
gemeenschappelijke veiligheidsindicatoren. Dit heeft gevolgen voor de
rapportage van ILT aan ERA en daaraan voorafgaand de rapportage van de
spoorwegondernemingen aan ILT. 25
juni 2014
Wijziging van de bijalgen van de
machinistenrichtlijn 2007/59.
Richtlijn 2014/82.
Bijlage II (medische eisen) wordt gezichtsvermogen aangepast, in bijlage
IV (vergunning vereisten) wordt in z'n geheel vervangen en in bijlage VI
(vakkennis infrastructuur) wordt paragraaf 8 (taalexamen) aangepast 17
juni 2014
Oprichting van een gemeenschappelijke
onderneming Shift to Rail (S2R) Verordening 642/2014.S2R
moet de coördinatie en beheer van de Unie investeringen organiseren voor
onderzoek en innovatie van de spoorsector.
9 mei
2014
bijlage III bij de TEN-T Verordening 2012/1315 wordt aangepast voor
buurlanden Armenië, Azerbeidzjan en Georgië.Gedelegeerde Verordening 473/2014.
29.03.2014
De Europese Commissie heeft 29 maart 2014 een interpretatieve mededeling gepubliceerd over Verordening 1370/2007. Deze Verordening gaat over de openbare dienstverplichting en de af te sluiten contracten. In deze mededeling geeft de Europese Commissie haar interpretatie van een aantal onderwerpen van deze Verordening.
19.03.2014
De bijlage 1 van de CEF Verordening 1316/2013 is aangepast. Reden voor
aanpassing is: financieringsprioriteiten voor vervoer in het kader van
meerjarige en jaarlijkse werkprogramma's. Deze wijziging is pas 19 maart
gepubliceerd onder nummer 275/2014 van 07.01.2014.
11.03.2014
In bijlage III van de interoperabiliteitsrichtlijn 2008/57 is bepaald dat
bij de exploitatie van het spoorwegnet de wettelijke normen inzake
geluidhinder in acht moeten worden genomen. Met Richtlijn 2014/38 wordt
deze tekst van paragraaf 1.4.4 vervangen met een tekst: het ontwerp en
gebruik van het spoorwegsysteem mag geen aanleiding geven tot een
ontoelaatbaar niveau van geluidsemissies in bestuurderscabines en in de
nabijheid van de spoorweginfrastructuur.
15.02.2014
in het kader van de uitwisseling van gegevens tussen NSA's voor de
registers van machinisten is besloten het IMI-netwerk van de EUropese
Commissie te gebruiken. Daartoe is er een uitvoeringsbesluit nodig bij de
IMI-Verordening. Na bespreking in het IMI-comité is deze
uitvoeringshandeling vastgesteld onder nummer 2014/89/EU
van 14.02.2014
10.01.2014
De functie van de huidige directeur van het Spoorweg Agentschap komt eind
2014 vacant. Er is een sollicitatieprocedure gestart COM/2014/10345.
24.12.2013
Op 6 december heeft het comité voor het vervoer over land Europese
Gemeenschap en de Zwitserse Bondsstaat een besluit genomen om bijlage 1
van de overeenkomst aan te passen. Met dit besluit is er een wederzijdse
erkenning van interoperabiliteit certificaten (2008/57) en
veiligheidscertificaten (2004/49) tussen Zwitserland en landen van de
Unie. Dit besluit is gepubliceerd onder nummer 2013/804/EU
in het OJ 352/79. In de tabellen van de website is naast de Nederlandse en
Engelse tekst, ook de Duitstalige versie opgenomen.
20.12.2013
Na een lange discussie zijn vandaag
de nieuwe TEN-T Verordening 1315/2013
en de CEF Verordeningen 1316/2013
gepubliceerd. De TEN-T Verordening vervangt de versie 661/2010, terwijl de
CEF Verordening de vorige regelingen voor financiële bijstand voor
Europese infrastructuur 680/2007 en 67/2010 intrekt. Belangrijk is te
melden dat met deze publicaties ook de RFC Verordening voor
Goederenvervoer Corridors 913/2010 is aangepast.Met name de routes van de
corridors zijn uitgebreid. (NB: vanwege de vele kaartjes zijn de
bestanden van de TEN-T Verordening 119 Mb groot!).
16.12.2013
De Europese Commissie heeft een voorstel aan Raad en Europees Parlement
gepresenteerd over het financieringsprogramma Shift to Rail (shift2rail).
Op de website van EC zijn naast het voorstel
COM(2013)922 en bijlagen,
ook een persbericht,
impact assessments en meningen van andere partijen terug te vinden (link
naar web EC). Het komend Grieks voorzitterschap heeft aangekondigd de
voorstellen tijdens haar voorzitterschap (eerste helft 2014) te zullen
gaan bespreken in de Raadswerkgroep Landtransport.
13.12.2013
Er is een herziene versie van de Gemeenschappelijke Veiligheidsdoelen (Common
Safety Targets) gepubliceerd. Dit Uitvoeringsbesluit 2013/753
van 11.12.2013, vervangt de NRW (Nationale Referentie Waarden) door de
waarden uit bijlage 1 bij dit Besluit. Dit besluit van 11.12.2013 vervangt
het oude besluit uit 2012 dat was gepubliceerd onder nummer 2012/226 van
23.04.2012, dat op zijn beurt weer een vervanging was van 2010/409.
07.12.2013
Wijziging van TSI-TAP (454/2011) inclusief de bijlagen I, III, IV, V en VI,
door middel van wijzigingsverordening 1273/2013
van 06.12.2013.
04.12.2013
Een volgende wijziging van de TSI-OPE2013/710/EU
van 02.12.2013 is op 04.12.2013 gepubliceerd, een vervanging van
aanhangsel A door ERTMS/ETCS en ERTMS/GSM-R exploitatievoorschriften. Het
document zelf staat op de ERA-website.
Helaas nog een concept versie van 29.08 2012. Hopelijk staat er binnenkort
wel het definitieve document.
03.12.2013
Vandaag is een kleine wijziging van de
TSI-WAG 1236/2013
gepubliceerd die op 01.01.2014 in werking treedt. 1 jaar na
inwerkingtreding moeten alle nieuwe sluitseinen gecertificeerd zijn.
30 april 2013
Op 3 mei is een uitvoeringsverordening 402/2013
gepubliceerd voor de tweede set Common Safety Methods Risico-Analyse. Deze
Verordening treedt 21 mei 2013 in werking en vervangt 352/2009 ingaande 21
mei 2015. In de nieuwe Verordening wordt de erkenning van veiligheid
keuringsinstanties geregeld. In de herziening van de
interoperabiliteitsrichtlijn en van de veiligheidsrichtlijn in het 4e
spoorpakket wordt van deze erkende instanties gebruik gemaakt.
19
april 2013
Publicatie van een rectificatie
van de Nederlandse tekst van Beschikking 2008/232/EG van de Commissie van
21 februari 2008 betreffende de technische specificatie inzake
interoperabiliteit van het subsysteem „rollend materieel” van het
trans-Europese hogesnelheidsspoorwegsysteem. Met name van hoofdstuk 7 van
deze TSI zijn de paragrafen 7.14 - 7.1.8 vervangen
12
april 2013
De Commissie Beschikking uit 2006 voor de TSI-Wagons (2006/861) is per
01.01.2014 vervangen door een Verordening 321/2013
van 13.03.2013. De bestaande TSI wordt ingetrokken. Op de website van ERA
is kort daarna ook een guide
voor deze TSI ter beschikking gekomen. ERA/GUI/07-2011/INT
23
maart 2013
In TSI-TAF is bijlage A aangepast, door middel van Verordening 280/2013/EU
van 22 maart 2013. Publicatie in PB L84 pag 17+18
12 maart
2013
De wijzigingsrichtlijn van bijlage III
van de interoperabiliteitsrichtlijn 2008/57, in verband met de
toegankelijkheid, is vandaag gepubliceerd onder nummer 2013/09/EU
van 11.03.2013.
30
januari 2013
De Europese Commissie heeft besloten tot de publicatie van het 4e
spoorpakket. Dit pakket heeft als doel om de concurrentiepositie van
het openbaar vervoer per spoor in Europa te verbeteren. Daarvoor worden er
voorstellen gepresenteerd voor 3 pijlers: opening van de nationale
personenvervoermarkt, governance van de infrastructuurbeheerder en
technische voorstellen voor wijziging van de taken en de besturing van het
Spoorweg Agentschap ERA, samen met daarbij horende aanpassingen van de
veiligheidsrichtlijn en interoperabiliteitsrichtlijn.
15 december
2012
De TSI-Exploitatie voor zowel het hoge
snelheidsnetwerk als het conventionele netwerk zijn samengevoegd tot één
TSI. Deze TSI is al op 14.11.2012 vastgesteld in de Transportraad, maar
pas op 15.12.2012 gepubliceerd in het Official Journal onder nummer 2012/757.
In deze TSI is tevens een wijziging van de specificaties van het voertuig
register opgenomen zoals dat is vastgesteld in 2007/756. Deze TSI-OPE gaat
pas over een jaar in op 01.01.2014!
14
december 2012
Na een maandje wachten is vandaag eindelijk de recast van het 1e
spoorpakket gepubliceerd onder nummer 2012/34.
Deze richtlijn heeft de naam gekregen: Richtlijn tot instelling van één
Europese spoorwegruimte. Met deze richtlijn wordt een groot aantal
bestaande richtlijnen ingetrokken of gewijzigd. Ingetrokken worden onder
andere de richtlijnen 91/440, 95/18 en 2001/14.
17
november 2012
In het Official Journal van 17 november 2012 zijn twee Gemeenschappelijke
Veiligheidsmethoden (CSM) gepubliceerd. Verordening 1077/2012
over het toezicht door de nationale veiligheidsinstanties (NSA) op
bedrijven na afgifte van een veiligheidscertificaat of
veiligheidsvergunning.
Een tweede Verordening die is gepubliceerd is Verordening 1078/2012
over de controle die moet worden uitgevoerd door met onderhoud belaste
entiteiten alsmede door spoorwegondernemingen en infrastructuurbeheerders
in het bezit van een veiligheidscertificaat of veiligheidsvergunning.
10
november 2012
De recent gepubliceerde TSI-Command en Control is op 06.11.2012 al weer
aangepast voor de baseline 3 specificaties nr. 2012/696/EU.
Deze wijziging borgt de compatibiliteit tussen baseline 2 en 3. De
wijziging is gepubliceerd in L311 van 10 november 2012
26 oktober
2012
Vandaag is een hernieuwde geconsolideerde
versie van het Verdrag van Lissabon gepubliceerd in het Official Journal
nr. C326
14
aug 2012
De Commissie besluiten 2012/462,
2012/463
en 2012/464
van 23.07.2012 zijn vandaag gepubliceerd. Met deze zogenaamde omnibus
documenten zijn een groot aantal TSI's aangepast. Voor iedere aanpassing
is er een aparte bijlage waarin de wijzigingen zijn aangegeven.
2012/462 wijzigt de reeds
vervallen TSI's |
2002/731 (HS-TSI-CCS),
2002/732 (HS-TSI-INS), 2002/733 (HS-TSI-ENE), 2002/735 (HS-TSI-RST)
en 2006/66 (TSI-NOI) |
2012/463 wijzigt de reeds
vervallen TSI's |
2006/679 (CR-TSI-CCS) en
2008/860: bijl A van CR-TSI-CCS |
2012/464
wijzigt de geldende TSI's |
2006/861 (TSI-WAG),
2008/163 (TSI-SRT), 2008/164 (TSI-PRM), 2008/217 (HS-TSI-INS),
2008/231 (HS-TSI-OPE),2008/232 (HS-TSI-RST), 2008/284 (HS-TSI-ENE),
2011/229 (CR-TSI-NOI) en 2011/274 (CR-TSI-ENE) |
21
juli 2012
Bijlage III van de TSI-TAP is aangepast via Verordening 665/2012.
Deze bijlage is een verwijzingstabel naar technische bijlagen
die elders op de site staan en door ERA zijn gepubliceerd. De wijziging
houdt in dat er van een aantal bijlagen (B1, B4 en B7) nieuwe versies
v1.1.1 zijn verschenen, tov draft versies of v1.1.0.
10
juli 2012
ERA heeft nog een concept TSI's voor consultatie neergelegd bij de sociale
partners en vertegenwoordigers van het reizigersvervoer en het
goederenvervoer per spoor. Het betreft een nieuw concepten voor de TSI-Infrastructuur.
(Alleen Engelstalige tekst beschikbaar). Voor alle duidelijkheid, het zijn
concepten van ERA. Deze documenten worden pas wettelijk verplicht als ze
zijn omgezet in een Commissie Besluit
3 juli 2012
Op 3 juli is het Europees Parlement akkoord
gegaan met de tekst van de recast
van het 1e spoorpakket. Omdat het Coreper al akkoord was gegaan is
daarmee is discussie tussen Raad en Parlement beëindigd en start er geen
conciliatie (3e lezing) procedure. Na nog een formele goedkeuring door de
Raad zal publicatie van de herziene richtlijn (ter vervanging van
richtlijn 2001/14/EG) in het Official Journal plaatsvinden. (NB: doc van
150 blz!)
28
juni 2012
ERA heeft twee concept TSI's voor consultatie neergelegd bij de sociale
partners en vertegenwoordigers van het reizigersvervoer en het
goederenvervoer per spoor. Het betreft nieuwe concepten voor de TSI-tunnelveiligheid
en de TSI-Energievoorziening.
(Alleen Engelstalige tekst beschikbaar). Voor alle duidelijkheid, het zijn
concepten van ERA. Deze documenten worden pas wettelijk verplicht als ze
zijn omgezet in een Commissie Besluit
15
juni 2012
ERA heeft op haar website 3 guides
gepubliceerd die betrekking hebben op de accreditatie van de ECM (Entity
in Charge of Maintenance). Deze documenten bevatten de richtlijn
specifieke accreditatieschema's. Met deze schema's kunnen de nationale
accreditatieraden de accreditatie uitvoeren voor goederenwagons en
werkplaatsen.
6
juni 2012
ERA heeft een nieuwe versie van de Guide
voor Common Safety Indicators gepubliceerd. In deze Guide staan welke
gegevens bij welke indicator in ogenschouw genomen moeten worden.Alle
guides voor veiligheid (CSM, SMS, NIB) die ERA beschikbaar stelt staan op
de veiligheidspagina van deze site.
30
mei 2012
Onlangs zijn er diverse interessante documenten gepubliceerd, zowel in het
Official Journal van de Europese Unie als op de ERA website. Er is in het
OJ een overzicht gepubliceerd van de normen die van toepassing zijn bij
accreditatie en bij conformiteitsbeoordeling 2012/C149/01.
Op de website van ERA staan een Guide
voor de oprichting van nationale onderzoeksraden (NIB's) en het TSI-TAF
masterplan. Tot slot is er een rectificatie
van de Nederlandse vertaling van de eisen aan examinatoren en
opleidingscentra beschikbaar gekomen via een notificatie van de Europese
Commissie aan de Nederlandse vertegenwoordiging bij de Europese Unie.
7 mei 2012
De afgelopen maand zijn er in het
Official Journal van de Europese Commissie diverse documenten
gepubliceerd.
Het betreft:
-
De wijziging van de
bijlagen I, II en III van de Richtlijn vervoer gevaarlijke stoffen
2008/68/EC, waarbij Lidstaten binnen de contouren van deze bijlage
beslissingen mogen nemen over afwijkingen. Publicatie in 2012/188/EU
van 4 april 2012
-
De publicatie van het
gemeenschappelijk standpunt van Raad van Ministers en Europees
Parlement over de recast
van het 1e spoorpakket. Dit document is de basis van de 2e lezing
om de verschillen tussen de mening van de Raad en Parlement op te
lossen. Dit proces is al 2 maanden gaande.
-
De wijziging van de
TSI-TAF 328/2012/EU.
De belangrijkste wijziging is om deze TSI in lijn te brengen met de
TSI-TAP.
-
De publicatie van de 2e
set Common Safety Targets 2012/226/EU,
dit vervanging van de 1e set welke is vastgelegd in 2010/409.
20
maart 2012
Het Comité dat is ingesteld bij de overeenkomst tussen de Europese
Gemeenschap en de Zwitserse Bondsstaat inzake wederzijdse erkenning van de
overeenstemmingsbeoordeling van 20 december 2011 betreffende de
opneming in bijlage 1 van een nieuw hoofdstuk 19 over
kabelbaaninstallaties en de actualisering van de verwijzingen naar
wetgeving in bijlage 1 2012/162/EU.
De aanhangsels bij dit Besluit gaan niet alleen over de richtlijn
kabelbaaninstallaties, maar ook over de machine richtlijn en
liftenrichtlijn.
9 maart
2012
In het Official Journal van vandaag is
een rectificatie
verschenen van de Nederlandse versie van het model bevoegdheidsbewijs. De
storende fout die op het model stond in Verordening 36/2010 is hiermee
verholpen. De titel in de 3e kolom "AANVULLEND" is vervangen
door "AANVULLEND BEVOEGDHEIDSBEWIJS". Tevens zijn de vermelding
van namen in overeenstemming gebracht met de andere taalversies.Ondanks
deze rectificatie is het model nog steeds niet gelijk aan de Engelstalige
versie. Ter toelichting: op voorzijde ontbreekt bij punt 5 taalkennis de
"kop" toelichting.
1
maart 2012
Vandaag eens een melding van nationale regelgeving. In de Staatscourant is
een aangepast tarievenbesluit
gepubliceerd. Er is een artikel 11a ingevoegd. In dit nieuwe artikel is
het tarief voor een machinistenvergunning vastgesteld op €
100,--. Voor een duplicaat geldt een tarief van €
41,--
23
februari 2012
Bijna een maand na besluitvorming door de Europese Commissie is op
23.02.2012 een volledig herziene TSI Command & Control 2012/88/EU
gepubliceerd. Deze TSI vervangt zowel de TSI-CCS voor het conventionele
spoorvervoer 2006/679/EG als de TSI-CCS voor het hoge snelheidsvervoer
2006/860/EG. Deze TSI treedt 6 maanden na publicatie in werking
(23.08.2012). Deze TSI's legt verdere beperkingen op aan de klasse B
systemen.
29 november
2011
Na een lang proces van advies van de ERA en herstructurering van de voorstellen
door de Europese Commissie zijn twee documenten gepubliceerd. Het betreft een
Commissie Besluit over de criteria voor de erkenning van opleidingscentra en
examinatoren 2011/765/EU
voor treinbestuurders (machinisten). Gelijktijdig is ook een Aanbeveling van de
Europese Commissie gepubliceerd 2011/766/EU
met eveneens een aantal criteria op het terrein van procedures, welke minder
verplichtend zijn dan de criteria in het Commissie Besluit.
04 oktober 2011
Zaterdag 8 oktober is het Besluit van de Commissie 2011/665/EU gepubliceerd.Dit besluit stelt de specificatie vast voor het
Europees register van goedgekeurde voertuigtypen als bedoeld in artikel 34 van
Richtlijn 2008/57/EG.
01 oktober 2011
De specificaties
voor het infrastructuur register zijn vandaag gepubliceerd. Deze publicatie is
een invulling van de vereisten vastgelegd in artikel 35 van de
interoperabiliteitsrichtlijn 2008/57. Binnen 3 jaar na deze publicatie moeten de
nationale infrastructuurregisters aan deze specificaties voldoen.
21 september 2011
De Europese Commissie heeft de procedure
gepubliceerd waarmee aangetoond kan worden in welke mate bestaande spoorlijnen
voldoen aan de fundamentele parameters van de technische specificaties inzake
interoperabiliteit. Deze procedure is van belang als TSI-conforme voertuigen van
die infrastructuur gebruik willen maken.Deze procedure die is gepubliceerd als
een Aanbeveling
van de Europese Commissie, is een invulling van paragraaf 7.4.3 van de TSI-INS.
9 september 2011
ERA heeft op haar website de aanbeveling
aan Europese Commissie gepubliceerd om een aantal onvolkomenheden in TSI's te
herstellen en om een aantal aansluitingen bij andere documenten te verbeteren.
Deze aanbeveling is vergezeld van een toelichtend rapport.
ERA heeft alleen de engelstalige versie gepubliceerd.
6 september 2011
ERA heeft op haar website de aanbeveling aan de
Europese Commissie gepubliceerd om de beide TSI's Exploitatie en
Verkeersmanagement (Conventioneel vervoer 2011/314/EU en hogesnelheidsvervoer
2008/231/EC) samen te voegen tot één TSI. Tevens wordt de geografische scope
uitgebreid en worden de details van het Nationaal Voertuigregister overgeheveld
naar de NVR beslissing (2007/756/EC). De aanbeveling gaat gepaard met 2
bijlagen, de samengevoegde TSI en de wijziging van de NVR-beslissing. Ook het
rapport van ERA en de standpunten van CER, EIM en OTIF zijn beschikbaar op het
tabblad concept documenten.
Deze ERA aanbeveling zal via de commitologie procedure worden omgezet in nieuwe
Commissie besluiten over de TSI-OPE en het NVR, welke naar verwachting -al dan
niet in aangepaste vorm- in de loop van 2012/2013
van kracht zullen worden.
26 augustus
2011
Op 28 april publiceerde de ERA op haar website de Application Guide. Vandaag
zijn daarvoor 5 extra bijlagen gepubliceerd voor de TSI's Conventional Rail:
CR-ENE (Energy), CR-INF (Infrastructure), CR-LOC&PAS (Locomotives and
Passenger Rolling Stock), CR-NOI (Noise) en CR-OPE (Operations & Traffic
Management). In het linker menu op de webpagina voor interoperabiliteit staat
een link naar deze documenten.
De documenten zijn alleen in de Engelse taal beschikbaar.
8 augustus
2011
Op basis van de verplichting in de interoperabiliteitsrichtlijn 08/57 (art 27.4)
hebben inmiddels 23 lidstaten, waaronder Nederland het Nationale Reference
Document aan het Europees Spoorwegagentschap gezonden. Deze NRD hebben een format zoals voorgeschreven in Commissie Beschikking 2009/965.
Het Nederlandse
Reference Document is via ERA beschikbaar, maar ook rechtstreeks op de Saferail
website. ERA heeft alle 23 NRD's beschikbaar gesteld op haar website.
20 juli 2011
Ten behoeve van de uitvoering van de interoperabiliteitsrichtlijn 2008/57/EC
heeft de Europese Commissie een opdracht gegeven aan de normalisatie
instellingen CEN, CENELEC en ETSI om normen op te stellen. Vandaag heeft de
Europese Commissie een lijst 2011/C214/02
gepubliceerd met titels en referentienummers van beschikbare normen. De normen
zelf zijn te koop of in te zien bij de nationale normalisatie-instellingen. Voor
Nederland kan dat bij NEN in Delft. Deze publicatie van de lijst vervangt
eerdere publicaties voor de hogesnelheidsrichtlijn 96/48/EC en de conventionele
richtlijn 2001/16/EC.
23 juni 2011
In Bern heeft de Europese Unie de
overeenkomst met OTIF (Intergouvernementele Organisatie voor spoorwegen)
ondertekend en deze overeenkomst is op 1 juli 2011 in werking getreden,
overeenkomstig artikel 9 van de overeenkomst
31 mei 2011
Zoals al aangekondigd is ook de TSI Exploitatie en verkeersleiding, kortweg
TSI-OPE integraal vervangen door een nieuwe versie. Publicatie onder nummer 2011/314/EU
van 12.05.2011. Deze TSI vervangt 2006/920 met ingang van 1 januari 2012.
26 mei 2011
Vandaag is de TSI voor Locomotieven en Reizigerstreinen gepubliceerd (TSI-L&P),
onder nummer
2011/291/EU Met deze publicatie is het complete bouwwerk van TSI's nu
beschikbaar. Er zijn nog diverse wijzigingen van bestaande TSI's in
voorbereiding. Op korte termijn is nog een integrale herziening van de
TSI-Operations (besluitvorming afgerond) te verwachten en op langere termijn de
TSI-Wagons en de TSI-Noise (beiden nog in voorbereiding bij ERA).
19 mei 2011
ERA heeft op haar website de aanbeveling ERA/REC/04-2011/INT gepubliceerd. Dit
betreft een aanbeveling voor de specificaties voor de inrichting van
infrastructuurregisters. De aanbeveling bestaat uit diverse documenten. De
aanbeveling zelf, met 3 bijlagen, 2 begeleidende rapporten en een impact
assessment report. Zie de pagina met concept documenten van deze site. LINK
14 mei 2011
Vandaag wederom twee nog ontbrekende TSI's gepubliceerd. Het betreft de
TSI Energievoorziening 2011/274/EU
van 26.04.2011 en de TSI Infrastructuur 2011/275/EU,
ook van 26.04.2011.
12 mei 2011
De volgende van nog te besluiten TSI's is gepubliceerd. In dit geval de TSI-TAP.
De Verordening van 05.05.2011 is onder nummer 454/2011/EU
op 12.05.2011 gepubliceerd
11 mei 2011
Vaststelling van de Verordening voor de gecertificeerde bedrijven voor onderhoud
Goederen wagens (ECM = Entity in Charge of Maintenance) nummer 445/2011/EU. Tevens wijziging van
Verordening 653/2007 inzake veiligheidscertificering.
5 mei 2011
Na een eerste concept in januari 2011 en een daarop volgende consultatie onder
betrokken partijen heeft de Europese Commissie een final draft gepubliceerd van
het Handboek voor de inrichting van Goederen corridors (Rail Freight Corridors).
Dit Handboek
behoort bij de de Verordening 913/2010/EU.Het
Handboek is alleen in de Engelse taal beschikbaar.
13 april 2011
De eerste van de zes nog te publiceren TSI's is vandaag gepubliceerd. Het gaat
om een beperkte aanpassing van de TSI-Noise 2011/229/EU
van 04.04.2011 die een "soepelere" wijze van meten accepteert. Er mag
nu op ieder spoor worden gemeten, in plaats van op een daarvoor speciaal
geprepareerde spoorbaan. ERA werkt ook nog aan een integrale herziening van de TSI-NOI.
Ondanks dat het een beperkte aanpassing is, is de gehele TSI-tekst aangepast en
is de TSI-NOI uit 2006 (2006/66/EG) vervangen.
8 april 2011
Vandaag is in het Official Journal het document DV29 gepubliceerd als 2011/217/EU
van 29.03.2011. Het is een aanbeveling aan de lidstaten voor de
vergunningverlening bij de indienststelling van subsystemen van structurele aard
en bij voertuigen.
Op de ERA website zijn ook een aantal belangrijke documenten gepubliceerd: een guide
voor ongevalonderzoek en 6 documenten in verband met veiligheidsmanagement. De
documenten voor veiligheidsmanagement omvatten een guide
voor NSA's om de aanvragen voor veiligheidsvergunningen en
veiligheidscertificaten te kunnen beoordelen. Voor de bedrijven is er een set
documenten voor het ontwerp en de implementatie van veiligheidsmanagement
systemen. Deze documenten zijn te vinden op een aparte SMS
tabel in het linker menu van de veiligheidspagina.
10 maart 2011
Het referentiedocument zoals vastgelegd in art 27.4 van de
interoperabiliteitsrichtlijn 2008/57/EU is gepubliceerd onder nummer 2011/155/EU.
Een besluit van 09.03.2011. Dit Besluit was in de comitologie procedure bekend
onder de naam DV36EN03. Let op: Dit Commissie Besluit geeft het Agentschap ERA
de ruimte om de ABC-lijst te publiceren op haar website en periodiek te herzien.
2 maart 2011
Vandaag zijn 2 documenten gepubliceerd
Het model voor een verklaring van conformiteit voor een type voertuig
Verordening 201/11/EU
van 1 maart 2011
Een wijziging van de bijlagen II, V en VI van de interoperabiliteitsrichtlijn
08/57/EG. Deze wijziging is verwoord in Commissie Richtlijn
2011/18/EU van 1 maart 2011 28 februari
2011
Vandaag 28.02.2011 is in het OJ L55 een nieuw comitologiebesluit gepubliceerd
ondernummer 182/2011/EU.
Deze Verordening staat op blz 13 van dit OJ. Bij deze Verordening horen
verklaringen van Parlement, Raad en Commissie. Deze staan op blz 19
annex.
Deze Verordening is een invulling van art 291 van het VWEU (Verdrag van
Lissabon), de uitvoeringshandelingen. Deze Verordening vervangt het
comitologiebesluit 99/468/EG, muv art 5bis inzake scrunity procedures.
Art 290 inzake delegatie is (nog) niet op deze wijze ingevuld, hiervoor is een
intentieverklaring in voorbereiding
17 februari
2011
De bijlage bij het voertuigregister is aangepast De oorspronkelijke besluit is
2007/756. Nu gewijzigd bij besluit 2011/107/EU
10 en 11
december 2010
Op 9 en 10 december zijn Verordeningen vastgesteld die de methoden
vastleggen voor respectievelijk de beoordeling van de conformiteit ten
behoeve van een veiligheidscertificaat en de veiligheidsvergunning. Deze
documenten waren bekend onder 04/49-DV29 en DV30 en zijn nu gepubliceerd
als de Verordeningen 1158/2010/EU
voor het certificaat en 1169/2010/EU
voor de vergunning.
4
december 2010
Op 9 november 2010 is een besluit vastgesteld voor de modules die van
toepassing zijn op de TSI's die na 1 januari 2010 worden vastgesteld. Dit
besluit is gepubliceerd op 4 december 2010 onder nummer 2010/713/EU.
20
oktober 2010
Na een kleine twee jaar discussie in de Raad en het Europees Parlement is
de discussie afgerond en is de Verordening voor de
goederenvervoernetwerken gepubliceerd. Verordening 913/2010/EU
van 22 september regelt de zogenaamde governance structuur voor de
corridors. Omdat het een Verordening is heeft deze rechtstreekse werking
voor alle partijen en gaat 20 dagen na publicatie in werking (9 november
2010). Op dat moment gaat de termijn lopen waarop de Lidstaten en
Infrastructuurbeheerders een corridor ingericht moeten hebben. Dit is voor
Nederland van toepassing op de corridors naar Genua en naar Lyon. Voor
deze corridors geldt een termijn van 3 jaar waarbinnen de governance
structuur operationeel moet zijn. Voor de corridor naar Warschau geldt een
termijn van 5 jaar.
17
september 2010
De Europese Commissie heeft de afgelopen tijd gewerkt aan een voorstel
om de richtlijnen uit het 1e spoorpakket te wijzigen. Het betreft de
richtlijnen 2001/12/EG, 2001/13/EG en 2001/14/EG. Het Commissie voorstel
is vandaag gepubliceerd en zal een zogenaamde co-decisie procedure gaan
doorlopen totdat er over ongeveer twee jaar herzieningen van deze
richtlijnen worden vastgesteld en de lidstaten hun nationale wetgeving
daarop moeten aanpassen.
3
september 2010
De bijlagen bij de richtlijn vervoer gevaarlijke stoffen 2008/68/EC zijn
gewijzigd. In de bijlagen ADR, RID en ADN wordt de tekst
"overeenkomstige partij" gewijzigd in "lidstaat".Voor
deze wijziging is op 03.09.2010 een richtlijn gepubliceerd 2010/61/EU
van 02.09.2010.
12
augustus 2010
Er heeft een tekstaanpassing van de Nederlandse tekst van richtlijn
2009/149 plaatsgevonden. Deze rectificatie
wijzigt de tekst van bijlage 1 van de veiligheidsrichtlijn. De wijziging
is dat in dit document de tekst "ernstige ongevallen" is
gewijzigd in "significante ongevallen".
5
augustus 2010
In het Publicatieblad is een zogenaamde recast verschenen van de
TEN-netwerken 1996/1692. De reden is zo vermeld het document dat er veel
wijzigingen zijn. Het nieuwe document is 2010/661/EU.
Hoofdstuk 3 bevat de kaartjes spoorwegen. Er is een nieuw document
verschenen waaraan kaartjes zijn toegevoegd voor de nieuwe Lidstaten. De
bestaande kaartjes zijn niet aangepast en daarom zijn Nederlandse
spoorlijnen (nog) niet correct zijn weergegeven. De herziening van de
TEN-Verordening is nog gaande. Ten opzichte van dit document 2010/661 zijn
HSL-Zuid en Betuweroute niet meer in ontwerp, maar in gebruik.
Zuiderzeelijn en HSL-Oost komen niet meer in de rijksplannen voor. NB:
downloaden van het bestand gaat traag, want het is door de vele kaartjes
75Mb groot. NL-spoorwegnet staat op blz 59, kaartje 3.16
19 juli
2010
De Europese Commissie heeft een Besluit genomen over de Gemeenschappelijke
Veiligheidsdoelen [Ook wel Common Safety Targets genaamd]. De NL-versie
van het Besluit is beschikbaar. Publicatie in het OJ heeft 22 juli 2010
plaatsgevonden.CST_Besluit.
15 juni
2010
Zoals op 4 mei gemeld wordt er gewerkt aan een Verordening voor
concurrerend goederenvervoer per spoor. Inmiddels hebben zowel het Coreper
van de Raad van Ministers als het Europees Parlement een akkoord bereikt.
Hoewel de tekst nog niet formeel is gepubliceerd is deze beschikbaar als
voorlopig document.
Deze Verordening 913/2010/EU is op 20 oktober 2010 gepubliceerd in het
Official Journal L 276/22
4 mei
2010
Op 22 februari is een Gemeenschappelijk Standpunt vastgesteld voor de
Verordening voor het concurrerend spoorvervoer via netwerken. Dit
standpunt is pas 4 mei gepubliceerd in OJ 114, C-zijde, blz 1. Het is
document 2010/02/EU. Inmiddels is de triloog tussen Raad, Europese
Commissie en Europees Parlement in volle gang. De tekst zoals verwoord in
het Gemeenschappelijk Standpunt zal op een aantal punten wijzigen:
delegatie aan Europese Commissie, taken en bevoegdheden One-Stop-Shop,
aanwijzing extra corridors. Op 4 mei heeft werkgroep TRAN van het EP
gestemd over de ruim 160 ingediende amendementen op dit Gemeenschappelijk
Standpunt. De relatie met Europese richtlijn 2001/14 staat onder druk van
het Parlement, vanwege de daarin geregelde bevoegdheid van de
Infrastructuurbeheerders voor de capaciteitstoewijzing.
26 april
en 28 april 2010
Er zijn twee ontheffingen gepubliceerd van de TSI-Noise 2006/861/EG voor
Luxemburg 2010/234/EU
en Frankrijk 2010/245/EU
voor LOHR wagens types NA en AFA.
16 april
2010
De overzichten met verplichte standaarden voor de TSI's zijn
vandaag gepubliceerd 2010/C97-02
voor de hogesnelheids TSI's en 2010/C97-03
voor de conventionele TSI's.
30 maart
2010
Vandaag is er een wijziging van de richtlijn
vervoer gevaarlijke stoffen gepubliceerd, waarmee Lidstaten nationale
uitzonderingen kunnen toestaan.
Tevens is vandaag een geconsolideerde versie van het Verdrag
van Lissabon gepubliceerd in C83.
10
februari 2010
Vandaag zijn er twee interoperabiliteitsbesluiten gepubliceerd. De eerste
is een Beschikking tot een volgende wijziging van annex A van de TSI-CCS.
Deze is gepubliceerd onder nummer 2010/79/EG.
Het tweede is een rectificatie
van de Nederlandse tekst van het kaartje van corridor C in het ERTMS
implementatieplan
19
januari 2010
Het model voor het machinisten rijbewijs en bevoegdheidsbewijs is
gepubliceerd als document 36/2010/EG.
13
januari 2010
De basis parameters voor de registers voor machinisten vergunningen en
bevoegdheidsbewijzen zijn gepubliceerd. Het besluit van 29 oktober 2010 is
nu pas gepubliceerd als 17/2010/EG.
Dit besluit is het startpunt van het tijdschema zoals dat is verwoord in
de richtlijn certificering machinsten 2007/59/EG.
22 december
2009
Het reference document voor art 27.4 van de interoperabiliteitsrichtlijn
2007/57 is gepubliceerd als document 2009/965/EG.
16 december
2009
Er is een Raadsbesluit gepubliceerd (met het Protocol als bijlage) waarbij de
voorzitter van de Raad de personen aanwijst die het Protocol voor rijdend
spoorwegmaterieel namens de Gemeenschap ondertekenen. Raadsbesluit 2009/940/EC.
28 november
2009
Vandaag is richtlijn 09/149/EG
van 27 november 2009 gepubliceerd ter wijziging van bijlage 1 van de
veiligheidsrichtlijn 04/49/EG. Hiermee zijn de gewijzigde CSI Gemeenschappelijke
Veiligheids Indicatoren vastgesteld en de gemeenschappelijke methode voor het
berekenen van kosten van ongevallen
29 oktober
2009
De Europese Commissie heeft aan de lidstaten het besluit
van 29 oktober genotificeerd over de eisen te stellen aan de registers voor de
machinistenvergunning en de bevoegdheidsbewijzen. Het besluit is pas op 13
januari 2010 10/17/EC
gepubliceerd in het Official Journal L008/17.
17 oktober
2009
Voor het eerst sinds lange tijd is er weer nieuws te melden. De besluiten van
het RIS-comité van juni zullen na de toetsing door Raad en Parlement in het
Official Journal worden gepubliceerd. Vandaag het eerste besluit, de aanpassing
van bijlage VII van de interoperabiliteitsrichtlijn 2008/57/EC. De gewijzigde
bijlage is gepubliceerd als wijzigingsrichtlijn 2009/131/EC
van 16.10.2009 in L 273/12 van 17.10.2009
22 juli
2009
De volgende herziening van de TSI voor Command and Control i.v.m. het
Europees implementatieplan ERTMS is gepubliceerd
in het Official Journal L194/60 van 25.07.2009. Beschikking 2009/561/EC
11 juni 2009
De Transportraad heeft een akkoord bereikt
over de Verordening
voor de goederen corridors [Freight Oriented
Network]. Met dit politiek
akkoord kan in tweede lezing de discussie met het Europees Parlement
worden gevoerd. Aangezien het EP eerst zijn eigen organisatie moet
inrichten na de Europese verkiezingen, zal deze discussie pas na het zomer
reces van 2009 starten.
5 juni
2009
Publicatie van de Commissie Beschikking
waarbij een methode werd vastgesteld om veiligheidsdoelen te beoordelen (Common
Safety Method for Common Safety Targets and National Reference Values).
Publicatie op 13.06.09 in L150/11
21 mei
2009
De geconsolideerde versie van de ERA-Verordening
is nu ook gepubliceerd op EUR-LEX. Deze tekst is een samenvoeging van het
oorspronkelijke Verordening 881/2004/EC met de wijzigingen van 1335/2008/EC.
29 april
2009
De gemeenschappelijke methode CSM
(Common Safety Methods) voor risico-evaluatie is gepubliceerd Besluit
2009/352 in publicatieblad L108/4
7 april
2009
De geconsolideerde versie van de veiligheidsrichtlijn
is gepubliceerd op EUR-LEX. Geconsolideerde versie wil zeggen een
geïntegreerde tekst van richtlijn 04/49 samen met de wijzigingen van
08/110.
14
februari 2009
Het RIS comité heeft EC geadviseerd dat de gewijzigde bijlagen van de
TSIs OPE en WAG door ERA mogen worden gepubliceerd. Dit EC besluit 2009/107/EC
is gepubliceerd op 14.02.2009 in L45
23
december 2008
31 december 2008
De herziening van de spoorwegveiligheidsrichtlijn 08/110/EC
en ERA verordening 1335/08/EC
zijn gepubliceerd in respectievelijk L345/62 en L354/51
26
november 2008
Het RIS-comité (de nieuwe naam voor A21-comité) heeft ingestemd met de
CSM (Common Safety Methods), zoals gedefinieerd in art 6 van de spoorweg
veiligheidsrichtlijn.
Tevens is het comité accoord gegaan met een berekeningsmethode voor CST
(Common
Safety Targets) en de assessment methodes daarvan. Deze werkdocumenten
DV19EN03 voor CSM en DV20EN02 voor CST zullen worden omgezet in Commissie
Besluiten en worden gepubliceerd in het Official Journal. Voor CSM zie nieuws op
29 april 2009 en voor CST op 5 juni 2009.
30
september 2008
De herziene richtlijn vervoer gevaarlijke stoffen is gepubliceerd onder
nummer 08/68/EC
13
augustus 2008
Publicatie van een herziening van het module besluit 08/768/EC
en de accreditatie voorwaarden 08/765/EC
18 juli
2008
Vandaag is de nieuwe interoperabiliteitsrichtlijn 08/57/EC
gepubliceerd. Deze richtlijn vervangt de beide bestaande
interoperabiliteits richtlijnen voor hoge-snelheid (96/48/EC) en
conventionele (01/16/EC) netwerken
27 juni 2008
Nieuwe
Veiligheidsrichtlijn en Nieuwe
Agentschaps-verordening
Tussen het Sloveens voorzitterschap van
de Raad en de rapporteur van het Europees Parlement is overeenstemming
bereikt over de aanpassingen van het Gemeenschappelijk standpunt van deze
documenten. Er moet nog finale goedkeuring in Raad en Parlement
plaatsvinden, maar de inhoudelijke discussie is nu afgerond. Bijgaand de
link naar Engelstalige teksten.
24 mei 2008
De wijziging van bijlage
A van de TSIs Command, Control & Signaling (CCS) is opnieuw
gewijzigd, waarmee de specificaties van ETCS versie 2.3.0 zijn vastgelegd
(geconsolideerd). 20
mei 2008
Het gemeenschappelijk standpunt voor aanpassing van de veiligheidsrichtlijn
is gepubliceerd. Samen met het gemeenschappelijk standpunt over de
Agentschapsverordening zal in tweede lezing de discussie met het Europees
Parlement worden gevoerd. 14
mei 2008
Het gemeenschappelijk standpunt voor integratie van de diverse richtlijnen
voor het vervoer gevaarlijke stoffen is vandaag gepubliceerd. De tweede
lezing volgt nog Alle bestaande regelgeving
voor vervoer gevaarlijke stoffen is op de website geplaatst 9
mei 2008
Op 27 december 2007 werd in Lissabon het Verdrag
van de Unie getekend door alle regeringsleiders. Vandaag is de tekst
van het verdrag gepubliceerd, ter vervanging van het verdrag van Rome van
25 maart 1957. Hiermee is een einde gekomen aan de discussie over de
grondwet van de Unie. Lidstaten moeten het verdrag van Lissabon nog
ratificeren.
15 april 2008
Het besluit van de Transportraad van november 2007 inzake het
gemeenschappelijk standpunt over aanpassing van de Agentschapsverordening
is gepubliceerd. In tweede lezing zal nu de discussie met het Europees
Parlement worden gevoerd, samen met de aanpassing van de spoorweg
veiligheidsrichtlijn.
14 april 2008
Vandaag is de laatste herziene TSI voor hoge snelheid, de TSI-Energie TSI-HS-ENE(2)
gepubliceerd. Daarmee is voor nieuwe hogesnelheidslijnen weer een complete set
TSIs beschikbaar.
19 en 26 maart 2008
EC heeft voor het hoge snelheids netwerk de herziene TSI-Infrastructuur
gepubliceerd (19.03), de TSI Exploitatie (26.03) en de TSI Rollend
materieel(26.03). <<zie
bestanden>>
07 maart 2008
EC heeft de TSIs voor minder-validen en tunnel veiligheid gepubliceerd in
het Official Journal <<zie
documenten>>
29 februari 2008
Rob van der Burg heeft afscheid genomen van DGP. Kijk
verder naar de foto's.
1 februari 2008
De Europese Commissie heeft de TSI-HS-OPE(2)
eindelijk vastgesteld, na bijna twee jaar vertaalwerk.
27 december 2007
De Europese Commissie heeft weer TSIs vastgesteld. Het betreft de TSIs,
deze zijn op 7 maart gepubliceerd in OJ L.064
3 december 2007
Vandaag heeft de Europese Commissie de richtlijnen uit het derde
spoorpakket gepubliceerd
diplomering machinisten 07/59/EC
liberalisatie reizigersvervoer 07/58/EC
verordening reizigersrechten 1371/07/EC
Tegelijkertijd is ook de PSO-Verordening 1370/07/EC
verschenen.
30 november 2007
De Transportraad heeft ingestemd met de voorstellen voor wijziging van de
interoperabiliteitsrichtlijnen, de veiligheidsrichtlijn en de Verordening
voor het spoorweg agentschap. Omdat het Europees Parlement ook akkoord
gaat met de gewijzigde tekst voor de interoperabiliteitsrichtlijn, is voor
die richtlijn een akkoord bereikt in 1e lezing. De veiligheidsrichtlijn en
Agentschapsverordening gaan door naar een 2e lezing. 9
november 2007
De Europese Commissie heeft een besluit (2007/756/EC)
genomen over de voertuigregistratie. Deze beslissing is gebaseerd op
een advies van de ERA en via comitologie vastgesteld.
Dit besluit is gepubliceerd op 23.11.2007 in L305
19 juni 2007
In de trialoog tussen Europese
Commissie, Raad van Ministers en Europees Parlement is onder Duits
voorzitterschap overeenstemming bereikt over de laatste geschilpunten ten
aanzien van het derde spoorpakket. Dit accoord moet binnenkort nog worden
bevestigd door zowel het Parlement als de Raad. Hiermee zijn er weer 3
nieuwe richtlijnen op spoorweggebied gereed: diplomering treinpersoneel,
reizigersrechten en liberalisatie van het personenvervoer.
14 juni 2007
De Europese Commissie heeft een beslissing genomen over het format voor
het veiligheidscertificaat (besluit 2007/653/EC
en gepubliceerd in L153 van 14.06.2007). Deze beslissing is gebaseerd op
een advies van de ERA en via comitologie vastgesteld.
1 juni 2007
De Europese Commissie heeft eindelijk een besluit
(2007/32/EG) genomen over de herziening van bijlage VI van de beide
interoperabiliteitsrichtlijnen. Vanaf de datum van bekendmaking
(02.06.2007 in L141) is het mogelijk dat ook de fabrikant keuringen kan
aanvragen, welke gevolgd worden door een tussentijdse keuringsverklaring.
4 mei 2007
Het Duits voorzitterschap heeft een herzien document voor de
geïntegreerde interoperabiliteitsrichtlijnen
gepubliceerd aan de lidstaatvertegenwoordigers. Dit document geldt als
vervanger van de voorstellen die EC eind december aan de lidstaten en het
Parlement heeft gepresenteerd. Het document zal de komende weken in de
Raadswerkgroep worden besproken.
30 april 2007
ERA heeft haar jaarverslag
over 2006 gepubliceerd
6 maart 2007
EC heeft een besluit genomen over de
herziening van bijlage A van de TSI Beheersing en Beveiliging. Deze
gewijzigde bijlage A is met onmiddellijke ingang van kracht en van
toepassing op zowel het HS als het conventionele netwerk
2 maart 2007
De vertaling van de resterende TSIs HS is aangeboden aan de lidstaat
vertegenwoordigers voor correctie. Na opmerkingen door de lidstaten zal EC
besluiten.
18
december 2006
De afgelopen dagen zijn er weer 3 TSIs gepubliceerd, te weten: voor het
conventionele netwerk WAG(ons), OPE (exploitatie) en CCS (beveiliging)
voor het hogesnelheids netwerk.
<<link naar deze
documenten>> 13
december 2006
EC heeft nieuwe voorstellen gelanceerd om de cross acceptance van
locomotieven te regelen. De voorstellen omvatten tevens een integratie van
beide interoperabiliteits richtlijnen én een wijziging van de
veiligheidsrichtlijn + ERA verordening.
In de documenten database zijn de documenten te vinden
<<link
naar deze documenten>>
18
december 2006
De afgelopen dagen zijn er weer 3 TSIs gepubliceerd, te weten: voor het
conventionele netwerk WAG(ons), OPE (exploitatie) en CCS (beveiliging)
voor het hogesnelheids netwerk. 13
december 2006
EC heeft nieuwe voorstellen gelanceerd om de cross acceptance van
locomotieven te regelen. De voorstellen omvatten tevens een integratie van
beide interoperabiliteits richtlijnen én een wijziging van de
veiligheidsrichtlijn + ERA verordening.
In de documenten database zijn de documenten te vinden
<<link
naar documenten>> 28
november 2006
De gemeenschappelijke standpunten van 3 richtlijnen van het
3e spoorpakket zijn gepubliceerd in Official Journal C289E van
28.11.2006 7
november 2006
De EC heeft een besluit genomen over de
TSI-HS-CCS(2), de eerste herziene TSI voor het hogesnelheids netwerk 17
oktober 2006
Het Bestuur van het Agentschap heeft een besluit genomen over het
werkprogramma 2007. In de documenten database is het werkplan te vinden. 16
oktober 2006
Eindelijk publicatie van de TSI-CR-CCS, welke al op 28 maart 2006 was
besloten en 28 september van kracht is geworden. 25
september 2006
Het secretariaat van het
Artikel 21 Comité heeft bekend gemaakt dat alle besluiten van de juni
vergadering nu beschikbaar zijn op de CIRCA-site. Op de site SAFERAIL zijn
de concept TSIs conventioneel spoor SRT, OPE en PRM nu ook te vinden,
evenals alle concepten van de herziene TSIs hoge snelheid. De Europese
Commissie werkt aan vertaling, besluitvorming en publicatie. Eind 2006,
begin 2007 moet dit zijn beslag krijgen. 11
augustus 2006
De Europese Commissie
heeft eindelijk weer 2 TSI's vastgesteld. Op 28 juli is de TSI-CR-WAG en op
11 augustus de TSI-CR-OPE vast gesteld. Publicatie in het Officiële
publicatieblad zal nog even duren. De vastgestelde en aan de lidstaten
genotificeerde documenten staan in de interoperabiliteits database van
deze site. 21
juni 2006
Het uitvoeringscomité van lidstaten, het
artikel-21-comité heeft ingestemd met een groot aantal documenten,
waaronder de herziening van 5 TSIs voor HS en 2 nieuwe TSIs voor
tunnelveiligheid en personen met gereduceerde mobiliteit. Daarnaast werd
een opdracht aan de ERA voor CSM goedgekeurd en ingestemd met
geharmoniseerde formulieren voor het veiligheids- certificaat 22
mei 2006
De EC heeft ten behoeve van de besluitvorming
in het art.21 comité een groot aantal TSI's ter beschikking gesteld aan
de lidstaten. Het betreft de TSI's voor tunnelveiligheid en personen met
gereduceerde mobiliteit, alsmede 5 herziene hoge snelheids TSI's. Deze
documenten vindt u bij Interoperabiliteit.
onder het kopje: revised HSL-TSI's. 28
maart 2006
De Europese Commissie heeft een besluit
genomen over de TSI-CR-CCS. In deze TSI voor het conventionele netwerk
zijn de ETCS specificaties opgenomen. (SRS 2.2.2c + subset 108). Deze TSI
zal in juni 2006 worden gepubliceerd in het Official Journal van EU. 23
december 2005
De Europese Commissie heeft de eerste TSIs behorend bij het conventionele
spoorverkeer vastgesteld. Het betreft de TSIs geluid en telematica
goederen.
TSI-CR-TAF is gepubilceerd op 18.01.06 in publicatieblad
L13 en TSI-CR-NOI gepubliceerd op 08.02.2006 in publicatieblad
L37. 8
december 2005
Het Bestuur van het Agentschap heeft de begroting en het werkprogramma,
onder voorbehoud van instemming door de Europese Commissie vastgesteld. 5
december 2005
Tijdens de Transportraad
van 5 december is door de lidstaten ingestemd met het 3e spoorpakket.
Daarmee is de eerste lezing van de richtlijnen afgerond. Bij de
besluitvorming is aandacht gegeven aan het standpunt van het Europees
Parlement. Niet alle voorstellen van het Europees Parlement zijn
overgenomen. In tweede lezing zullen onder Oostenrijks voorzitterschap de
verschillen aan de orde komen.
28
september 2005
Tijdens de stemmingen in het Europees
Parlement zijn de drie resterende voorstellen aangenomen. Dit zijn de
voorstellen voor liberalisatie van het spoorvervoer, invoering van een
rijbewijs voor machinisten en reizigersrechten 27
januari 2005
Tijdens de behandeling van de Kadernota Railveiligheid in de 2e Kamer,
zijn er opmerkingen gemaakt door kamerleden en vragen gesteld. Deze hebben
echter niet geleid tot aanpassing van de nota. Daarmee is de Kadernota
definitief geworden.
21
dec 2004
Het Bestuur van het spoorweg agentschap heeft het werkprogramma en budget voor 2005 vastgesteld.
Naast de Zweedse voorzitter Reino Lampinen is de Poolse vertegenwoordiger
Wieladeck als plaatsvervangend voorzitter gekozen. 21
dec 2004
de recitals van de richtlijn machinisten diplomering zijn vastgesteld.
Begin januari komt de integrale tekst beschikbaar. 17
dec 2004
De TSI voor goederenwagons TSI-CR-WAG is goedgekeurd door het artikel 21
comité. Dit was
een uitgestelde beslissing van de vergadering van
23 november jl. 10
dec 2004
De Transportraad heeft onder leiding van de Nederlandse Minister Peijs de
concept richtlijn voor diplomering van machinisten vastgesteld.
De 25 landen van de Europese Unie zijn het
nu unaniem met elkaar eens. De pakketgedachte kan door deze unanimiteit
los worden gelaten, tegen de wil van EC in. Het woord is nu aan het
Europees Parlement. 23
nov 2004
Het art 21 comité voor de interoperabiliteit heeft de
volgende TSI's voor richtlijn 01/16/EC vastgesteld:
TSI-CR-NOI (Noise)
TSI-CR-CCS (Command and Control Systems)
TSI-CR-TAF (Telematic Application Freight)
De Europese Commissie zal nu de teksten laten vertalen en een besluit
nemen. Na notificatie aan de lidstaten worden deze TSI na 6 maanden van
kracht. EC zal de richtlijnen bij notificatie publiceren.
|